Eksistensialismen
Eksistensialismen
er grunnlagt av Søren Kirkegaard og senere utviklet av A. Heidegger
og
J. P. Sartre.
Viktige
stikkord i forståelsen av coachingprosessen: a) Hva et menneske
gjør med sitt liv,
måten det lever på, blir bestemmende
for hva og hvem de er.
b) Nødvendigheten av autensitet
(ekthet og troverdighet). Fokus settes på de
meningsfylte handlinger i ens eget liv,
at disse er ekte og ikke falske. Vi lever ikke som
brikker i et spill, i stedet må vi ta
aktivt del og gjøre vårt liv til noe spesielt, til det
vi vil det skal være. Vi må
ha mot til å være.
c)
Valg og forpliktelser. Vi blir i hele vår tilværelse utsatt
for valgsituasjoner. Det å velge, det åtørre
å våge seg ut i det ukjente og samtidig ta konsekvensene
av sine valg, blir her vesentlig.
Fenomenologien
Fenomenologien
omtales bl.a. av Torgeir Bue i hans bok ”Pedagogisk veiledning”
fra 1973. Menneskelig adferd kan en observere
og prøve å forstå på flere måter. En
kan iaktta et annet menneske for kortere
eller lenger tid og på den måten få kjennskap til
dets adferdsmønster.
Men en kan også observere seg selv, sitt
eget tanke- og følelsesliv, sine handlinger og motiver, og
dette gir også kjennskap til menneskelig adferd.
En tredje måte kombinerer det å
se utover og det å se innover og går kort sagt ut på
å gjøre
bruk av den adferdsviten en har og så
tenke seg inn i et annet menneskes situasjon. En prøver
å se verden omkring seg, og særlig
de problemene en annen har, med andres øyne. En må prøve
å se, høre, tenke og føle som ham. Da må en
fri seg fra alle tendenser til å dømme, kritisere
og vise uvilje mot vedkommende, og la ens empati gå i retning
av den andre personen.
En slik måte å forstå
og nærme seg et annet menneske på, kalles fenomenologisk
forståelse.
Denne forståelsen er særdeles viktig
i coaching hvor målet er vekst og utvikling. Det fenomenologiske
feltet er noe som er unikt for hver enkelt person. Det er et system
av mangfoldighet av inntrykk, fornemmelser
og erfaringer som miljøet gir en, og av alle de behov, impulser,
verdier og trosoppfatninger som lever i ens sinn eller indre verden.
Det fenomenologiske felt er de briller
vi ser oss selv og verden omkring oss gjennom. Dette må enhver
coach ta hensyn til. Ønsker vi å forandre en persons adferd,
må hans fenomenologiske felt forandres,
og dette kan bare vedkommende selv gjøre.
Humanismen
Med
humanismen forstår vi en livsbetraktning som fremhever det spesifikt
menneskelige ved
hver enkelt person som noe enestående
og verdifullt. Humanismen bygger på en helhetsforståelse
av mennesket og har en dyp, grunnleggende respekt for det enkelte menneskets
integritet. Det forutsetter at hvert enkelt individ er ansvarlig overfor
seg selv og andre. Humanismen vektlegger
ideene om eget ansvar, egne valg og personlig frihet.
Alle
mennesker:
- har verdi i seg selv, er unike og fortjener
respekt
- har både evne og rett til å
finne sin egen vei
- kan velge sine egne verdier
- kan være konstruktive og ansvarlige
- kan hamle opp med egne følelser,
tanker og adferd
- har potensial for personlig vekst og
utvikling
Det
du er i dag er et resultat av dine egne valg og beslutninger.
Konstruktivismen
Denne
retningen har den sveitsiske filosofen og biolog Jean Piaget (1896-1980)
som sin
fremste eksponent. Det vi lærer og opplever
er i følge han ikke noe speilbilde av den ytre
verden. All stimulering blir ”silt”
eller tolket gjennom våre etablerte kunnskaper og forestillinger.
Læring skjer ikke ved at et passivt individ
påvirkes av en aktiv ytre stimuleringskilde, men ved
at individet selv velger ut, tolker og tilpasser
stimulering til sitt ”eget” system. Læring er
resultat av hva mennesket gjør med stimuleringen,
og ikke et resultat av hva stimuleringen gjør med
mennesket. Vi konstruerer vår egen subjektive kunnskap. Det skjer
en vekselvirkning mellom selve påvirkningen
og det mennesket gjør med påvirkningen.
Piaget forklarte læring bl.a. med utgangspunkt
i begrepene assimilasjon og akkomodasjon.
Assimilasjon: innebærer at virkeligheten
tolkes ut fra den kunnskap eller de ”skjemaene” vi har fra
før. Vi ”forklarer” det nye ved hjelp av det vi kan
fra før.
Akkomodasjon: vil si å justere og
forandre de kognitive strukturene (skjemaene) når disse ikke er
tilstrekkelige for å ”forstå” virkeligheten
omkring oss. Akkomodasjon er å revidere sine oppfatninger.
Det kan innebære en helt ny tolkning, men det kan også føre
til en utdyping eller utvidelse av vår
forståelse.
Assimilasjon og akkomodasjon er komplementære
(utfyllende) prosesser som løper side om
side i vår kognitive utvikling.
I motsetning til Piaget som var opptatt av enkeltindividets utvikling,
vektla russeren Lev
Vygotsky (1896-1934) at barn, unge og voksne
lærer mye av hverandre, og at en del skjer bare
i kommunikativt samvær med andre mennesker.
For Vygotsky var det viktig at den lærende var
i en sosial læringssituasjon. Vygotsky
er den kanskje viktigste talsmann for den sosiale konstruktivismen
som vektlegger at hvert menneske har en proksimal utviklingssone. Dette
betyr at alle mennesker har en uutnyttet sone
som kan utnyttes i samspill med andre
Vygotsky argumenterte for gruppe- og teamarbeid og samarbeidslæring. Vi konstruerer vår kunnskap sammen med andre. Skal vi overføre dette til coaching, kommer vi tilbake til Sokrates og dialogen: Læring skjer i møtet mellom ulike forståelser og fortolkinger.
Kilde: R. Angeltveit, P. J. Evjen, R. Haugen 2002 |